CFR Călători capitulează în fața operatorilor privați

CFR Călători capitulează în fața operatorilor privați

Nu mai rentează să mergi cu „nașul“, dacă optezi la un tren care aparține unui operator privat. Astfel, o călătorie cu un tren privat este mai ieftină decât la stat. Eliminarea blatiştilor, dar şi subvenţiile consistente de la stat reprezintă reţeta succesului.

Dacă particularii se rezumă la a pune succesul pe seama eliminării rutelor nerentabile și a călătoriilor frauduloase, ceferiştii spun că este mai mult decât atât: privaţii primesc subvenţii de la stat de două ori mai mari decât primește compania CFR Călători, deși aceasta din urmă are cheltuieli de exploatare mai mari.

Printr-o Hotărâre de Guvern din 2007, statul a permis CFR-ului să închirieze o parte din structura feroviară şi altor operatori. Iniţial era vorba despre traseele terminale considerate găuri negre pentru CFR, însă, cu timpul, firmele private au acaparat şi linii principale din Oltenia, Moldova și zona de vest a țării.

În prezent, în România acționează şapte operatori privaţi, cărora CFR le-a închiriat mii de kilometri de cale ferată, pe o perioadă de 5-10 ani, considerată drept o perioadă de amortizare a chletuielilor pe care feroviarii privați le fac cu reparațiile și inestițiile. Regiotrans Braşov, cel mai mare transportator privat, are o bază de 400 de trenuri şi continuă să se extindă.

Sumele încasate de operatorul braşovean au crescut de zece ori în trei ani, de la 800.000 de lei, în 2008, la peste 8 milioane de lei, în 2011, în timp ce pierderile CFR-ului în prima jumătate a acestui an ajung la 300 de milioane de lei, cu 60% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Alte articole:   Schimb dur de replici între Raed Arafat și Florin Orțan privind persoanele asimptomatice infectate cu COVID-19

Deşi reprezentanţii CFR susţin că firmele private oferii servicii de tip Regio (fostele trenuri personal), călătorii consideră condiţiile superioare celor de la stat.

Secretul din spatele unei afaceri profitabile

Cum se face însă că operatorii privaţi reuşesc să reziste şi chiar să scoată profit, la preţuri mai mici? În realitate, privaţii au în medie de patru ori mai puţini călători decât CFR, însă reuşesc să nu iasă în pagubă cu ajutorul subvenţiilor de la stat.

Ponderea lor ajunge la 90% din totalul banilor cheltuiţi, dublu faţă de cât primeşte CFR. Anul trecut, în timp ce statul a plătit un miliard de lei pe subvenţii, a încasat mai puţin de 6 milioane de lei din chirii.

În plus, prin eliminarea blatiştilor, încasările ajung exact acolo unde trebuie, iar vagoanele folosite de privaţi sunt aduse din Germania, la preţuri mai ieftine, şi recondiţionate.

„Costurile de exploatare ale companiei de stat sunt mai ridicate decât ale operatorilor privaţi, din cauza logisticii (depouri, revizii). În timp ce privaţii au o activitate concentrată pe o anumită zonă, CFR Călători operează pe o reţea extinsă, ce presupune o organizare complexă”, precizează Cornelia Bolinca, purtător de cuvânt la CFR Călători.

Distribuie dacă îți place!
Loading...
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.