Împlinirea a 140 de ani de la intrarea primului tren în gara Braşov şi inaugurarea căii ferate Sighişoara-Braşov a fost marcată sâmbătă printr-o manifestare la care au participat foşti şi actuali angajaţi ai Staţiei CFR Braşov.
Evenimentul a început cu intrarea în gara Braşov dinspre Sighişoara a unei locomotive cu abur fabricată în anul 1936 la uzinele Malaxa din Bucureşti, singura din acea vreme care mai există în oraş.
Locomotiva a remorcat ani de zile trenuri de marfă şi va mai putea fi folosită pentru trenul de epocă după unele reparaţii, a precizat Radu Bellu, unul din organizatorii manifestării, fost inginer la Regionala Căi Ferate Braşov.
Potrivit documentelor, primul tren care a intrat în gara Braşov în urmă cu 140 de ani venea de la Sighişoara pentru a marca finalizarea porţiunii de cale ferată dintre cele două localităţi, ultimul tronson al magistralei Oradea-Braşov.
În perioada 1873-1879 s-au terminat lucrările la tunelele de la Predeal şi astfel s-a făcut legătura între Braşov şi Bucureşti pe calea ferată.
Primul tren care a intrat în gara Braşov acum 140 de ani, în martie 1873, era un tren de marfă cu vagoane destul de mici, cu instalaţii rudimentare. „Era un început şi nu se pot face comparaţii sub nicio formă cu ce se întâmplă acum în transportul feroviar“, a spus Radu Bellu.
Dr. ing. Valentin Folea, fost şef coordonator al gării Braşov în anii ’60, a declarat că, în 1965 pe aici treceau în 24 de ore 244 de trenuri de călători şi de marfă, între care patru perechi de trenuri accelerat din RD Germană, patru perechi din Polonia şi alte patru din Ungaria.
Începând din anul 1963, din gara Braşov plecau zilnic câteva trenuri de marfă încărcate cu tractoare, autocamioane şi alte produse industriale, Braşovul fiind a doua zonă puternic industrializată a României după Bucureşti în acea perioadă.
„Era o activitate foarte intensă în acea perioadă. Staţia CFR Braşov avea 3.500 de angajaţi. Treptat numărul acestora s-a redus odată cu introducerea automatizării activităţii. Dacă ar fi să facem o comparaţie cu activitatea de atunci, în prezent, traficul pe calea ferată s-a redus considerabil, la fel ca şi numărul de salariaţi“, a spus fostul şef al gării Braşov.