Se întâmplă în România: cu 425 de lei blochezi un contract de 900 de milioane de euro

Cea mai importantă licitație privind o mare lucrare de infrastructură desfășurată în ultimii doi ani este blocată în hățișurile justiției, undeva pe la secția de contencios a Curții de Apel București. De remarcat că guvernarea PSD nu a dus la bun sfârșit nicio astfel de mare licitație. Miracolul era sa se producă în octombrie, însă judecătorii au spus pas deocamdată.

E greu de crezut că vom avea finalizate în timp rezonabil (5- 10 ani) mari proiecte de infrastructura, în condițiile în care licitațiile durează minim 2 ani, iar contestațiile în Justiției cel puțin atât.

Licitația în cauză vizează reabilitarea și modernizarea magistralei CFR Brașov – Sighișoara, o lucrare evaluată la circa 900 de milioane de euro. Procedura a fost demarată în 2016 și timp de doi ani s-a zbătut în birocrația specifica ministrului Transporturilor, în birourile companiei CFR SA, unde directorii s-au schimbat pe banda rulantă.

În octombrie a.c comisia de licitație a CFR SA a atribuit câștigătorul după o lunga tergiversare, fiind obligată sa o facă mai degrabă de faptul ca ieșea din termenii legali ai analizei ofertelor. Câștigătorul a fost desemnat o asociere condusă de compania austriaca Strabag.

Pierzătorii, grupul francez Alstom, veniți in asociere cu “regii asfaltului” de la Euroconstruct au contestat decizia la Tribunalul București pentru a bloca semnarea contactului cu Strabag. La Tribunal au pierdut.

Documentele instanței arată ca judecatorii de apel au permis companiei Alstom sa timbreze acțiunea cu 425 de lei noi, pretenția francezilor fiind exprimata pentru a “suspenda încheierea unui contract de achiziție publica de 900 de milioane de euro”. Documentele mai arată ca asocierea dintre Alstom și Euroconstruct trebuia descalificată încă din faza de licitație din cauza ca “regii asfaltului” sunt in insolventa. Euroconstruct a intrat in procedura de insolventa in februarie 2018.

Francezii de la Alstom au încercat sa ii scoată din asociere dar ar fi pierdut experiența similară depusă de Euroconstruct in cadrul licitației. Chiar și așa, conștienți ca nu pot câștiga licitația având asociat o firma in insolventa, Alstom forțează in instanța blocarea semnării contractului cu Strabag. Dincolo de marile interese finaciare ale acestor doua corporații (una franceza, alta austriaca) Romania sta blocată cu aceasta investiție majora de aproape 1 miliard de euro din bani europeni. Cine are de fapt interesul ca toate aceste mari proiecte din bani europeni sa fie tergiversate pana pierdem banii de la Comisia Europeana?

Realitatea ultimilor 8 ani arată ca licitațiile de “infrastuctura mare” fie ca a fost vorba de autostrăzi sau de magistrale CFR au fost prelungite artificial de ministere, apoi contestate și para contestate in instanța de participanți. Unde au stat la mila judecărilor. Este și acesta unul din motivele pentru care Romania nu are autostrăzi și cai ferate europene.

O modificare recenta din legea achizițiilor publice a reglementat o chestiune de bun simt: o companie care contesta o licitație publica, și blochează astfel indirect semnarea contractului și realizarea proiectului trebuie sa plătească in instanța o taxa de timbru raportata la valoarea achiziției publice. Nu 425 de lei, pentru o licitatie de 1 miliard de euro, ca in cazul magistralei CFR Brașov – Sighișoara. Cel care contesta licitația trebuie sa fie convins ca are argumente și sa riște zeci de milioane. Pentru a nu fi tentat sa blocheze investiții de miliarde de euro cu prețul unui suc și al unei prăjituri. Din păcate, se pare că unii jucători nu considera ca trebuie sa respecte aceasta norma legală.

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.