„Hoț de idei la drumul mare”

„Hoț de idei la drumul mare”

În urmă cu câteva luni l-am numit, ironic, „senatorul-amendament”. Acum, urmare modului în care s-a poziționat public în privința proiectului Noului Spital al Brașovului, sunt obligat să îi asociez, cu seriozitate, un alt apelativ. Cel din titlu.

De ce hoț? Pentru că a furat! Și de ce „de drumul mare”? Pentru că a făcut-o în piața publică, cu o nerușinare care nu e depășită decât de disperarea că, dacă nu își lipește imaginea de o realizare importantă, va rămâne „fără coledzi” la viitoarele alegeri! Mă lasă rece că, în fața activului de partid deja el, senatorul, „se jură/că nu fură.” Dar nu mă lasă la fel de rece când constat că „l-am prins cu rața-n gură!” Și nu cu una, ci cu un cârd întreg!

Bun, dacă tot l-am acuzat, așa, ex-abrupto, că fură, nu ar fi bine să aflăm și de la cine? După vehemența reacției mele, s-ar putea crede că eu aș fi păgubitul principal. Nici pomeneală! Pentru că „senatorul-hoț de idei la drumul mare” a furat de la toți cei 65 de membri fondatori ai Asociației Noul Spital al Brașovului, dintre care doi s-au ridicat între timp la stele purtând în suflet credința că proiectul este realizabil și că este pe drumul cel bun! Ne amintim cu drag de doamna doctor Liliana Roman, care, deși măcinată de o boală în care era specialistă, a acceptat să se înhame la un proiect care îi depășea cu mult speranța de viață și de domnul doctor Antoniu Burducea, care a susținut proiectul din toată inima lui mare, care l-a trădat când îi era lumea mai dragă!

A mai furat de la un Erou al Neamului Românesc și Cetățean de Onoare al Brașovului, și aici îl numesc pe astronautul Dumitru Dorin Prunariu, Președinte de Onoare al Asociației Noul Spital al Brașovului, a furat și de la alții, tot Cetățeni de Onoare ai Brașovului (Prof. Dr. Alexandru Ciurea, Constantin Gotcă, Rareș Dumitrescu, Christian Mandeal, Mihai Covaliu), de la Protopopul Brașovului, Pr. Dănuț Benga, de la doctorul Gabriel Moraru, Președintele Colegiului Medicilor Brașov și de la o întreagă pleiadă de colegi medici brașoveni, pensionari sau în activitate, care se confundă unii cu istoria, alții cu viața cotidiană a medicinii din comunitatea brașoveană. Nu s-a sfiit senatorul să „șutească” și de la personalități marcante ale Brașovului dăruite binelui său ca oraș și comunitate spirituală, fie ei jurnaliști, oameni de cultură, prelați, educatori sau cadre didactice universitare.

A furat de la organizațiile care sunt asociate proiectului, adică de la Ordinul Asistenților Medicali, de la la Asociația Bolnavilor de Cancer, Asociația Națională de Îngrijiri Paliative sau de la Clubul Economic German Brașov. Și, lucru mai grav, a furat de la sutele de membri „simpli” ai Asociației, care sunt parte egală în promovarea proiectului. Ca să nu mai vorbim de ultimii tâlhăriți politic, reprezentați de toți parlamentarii de Brașov care au susținut adoptarea proiectului de lege al terenului în ambele Camere ale Parlamentului. Și cred că am mai uitat și alți păgubiți, care vor rămâne din păcate anonimi, respectiv nenumărații cetățeni ai Brașovului care, fără să fie membri ai ANSB, au urmărit traiectoria proiectului și au crezut în el, fără rezerve, încă de la început…

Și acum, hai la argumente, ca să înțeleagă toată lumea de ce am dreptate!

„Cum a început totul? A început de la problema terenului unității sanitare. Se dovedește, acum, că am gestionat-o, în calitate de inițiator al proiectului noii unități medicale regionale, foarte bine și, iată, am și rezolvat-o!”
Pe naiba, domnu’ senator! De fapt, totul a început în 25 septembrie 2015, o dată cu petiția on-line adresată de mine, personal, lui Nicolae Bănicioiu, Ministru PSD al Sănătății și semnată în câteva săptămâni de vreo 5000 de brașoveni. Pe care nici până azi nu v-ați însușit-o, nesemnând-o! Sunt exact 985 de zile de atunci, dar cum să știți de acest „mic amănunt”, când cred că nici nu prea erați prin PSD pe vremea aceea. La scurt timp mai apoi, în noiembrie, s-a înființat ANSB prin efortul celor 65 amintiți mai sus. Le-am prezentat proiectul și lui Patriciu Achimaș-Cadariu, și lui Vlad Voiculescu, și lui Florin Bodog. Nu și doamnei Sorina Pintea, pentru că ați pus cu grijă la cale îndepărtarea ANSB din preajma oficialilor care ar trebui să știe și ce reprezintă această asociație, și pe cine. Adică să știe, în esență și nemijlocit, adevărul. Nu contează, însă…Mai e timp de spulberat efectele unui asemenea comportament politicianist.

La întrebarea „Cum a început totul?” răspunsul este cu totul altul decât ideea pe care vreți s-o impuneți, mințind. Pe vremea când vă lăfăiați în condițiile excelente de la Spitalul ICCO, noi, medicii angajați de peste două decenii în Spitalul Clinic Județean de Urgență, resimțeam brutal, acut și permanent pericolul imploziei iminente a sistemului de spital de stat de urgență. De fapt, DE AICI a pornit totul! De la oameni din sistem, profesioniști care nu acceptau ca totul să se ducă de râpă, așa cum permiteau cei de la conducerea țării și cum sperau cei din sistemul privat. Noi am fost aceia care am tras semnalul de alarmă al nevoii absolute ca fondurile destinate unui spital regional la Craiova să fie direcționate la Brașov! Noi am identificat zeci și zeci de argumente, cuprinse în sute de pagini, scrise după tot atâtea ore de documentare și nesomn!

Și nu, nu problema terenului necesar unui Nou Spital al Brașovului a fost prima de care ne-am lovit, ci modalitatea de finanțare. Asta am căutat încă de la început, de acum doi ani, din 2016! Și am și găsit-o, dar nu noi. Ea ne-a fost oferită „gratuit” de fostul ministru Vlad Voiculescu. Finanțarea de către BERD era soluția, cea prin FM-PPP, așa, ca în Turcia! Abia apoi s-a abordat problema terenului, pe care am documentat-o și pe asta. Nu vă spun cum, că după aia ziceți că știați.

Ce nu știți (sau vă faceți că nu știți!), e că primele demersuri pentru obținerea terenului au fost făcute pe vremea când erați doar proaspăt membru PSD (departe de a fi desemnat și candidat la parlamentare), în ultimul trimestru al anului 2016, când s-a încercat obținerea prin OUG a Guvernului Cioloș a aceleiași parcele de 12 ha de la Stupini cu care vă lăudați azi. Nu s-a reușit pentru că nu era legal, trebuia trecut prin Parlament un proiect de lege votat în ambele Camere, care să devină lege. La finalul guvernării Cioloș proiectul ajunsese să se bazeze pe un Memorandum cvadri-partit: Ministerul Sănătății, Consiliul Județean, Primăria Brașov și ANSB.
ANSB, domnu’ senator, care nu erați senator pe vremea aceea!

Acesta a fost primul pas instituțional prin care Ministerul Sănătății (Ministerul !, nu vreun ministru pasager succesiv al acestuia!) devenea partener egal în proiect! Așa-i că nu știați? Normal, ca multe altele. Care vor fi prezentate în cele ce urmează…
Nu-i așa că nu știți că „proiectul de lege al terenului” (al terenului, domn’ senator! , nu „proiectul noii unități medicale regionale” cum profund eronat îl denumiți, ca să nu mai vorbim că de denumirea de regional nici nu era vorba la inițierea acestuia – o altă greșeală care arată în ce confuzie trăiți) avea la bază o Notă de fundamentare pe care chiar ANSB (adică eu, personal, ca reprezentant al asociației) a conceput-o? Pot demonstra cu probe! După cum, nu-i așa că nu ați vrea să recunoașteți (că nu vă e prea comod, știu…) că, deși vi s-a cerut să semnați împreună cu toți ceilalți parlamentari brașoveni (la început cei PSD, apoi toți ceilalți de la celelalte partide parlamentare) ați fost singurul care ați cam „dat-o cotită” (că nu prea credeați în proiect), de ajunseseră să semneze și cei din Covasna și nu vă dădeați convins? Ne puteți spune și nouă (dacă vă lasă obiceiurile) de câte ori le-ați declarat colegilor parlamentari PSD de Brașov că acest proiect este o himeră și că ar trebui să vă concentrați pe modernizarea clădirilor de spital existente? Și de ce ați ajuns să semnați ULTIMUL, cu hâr-cu-mâr, proiectul de lege al terenului? Vă surprinde că se știe? Să nu vă surprindă, pentru că nu sunteți prea apreciat de o mare parte dintre parlamentarii care vă cunosc, știu ei de ce.

Să punem deci lucrurile la punct! În mod incorect și manipulând adevărul vă auto-numiți „inițiator al proiectului noii unități medicale regionale”, când nu sunteți decât „unul dintre inițiatori”, cu merite cel mult egale cu ale celorlalți colegi parlamentari care au semnat proiectul (zic „cel mult egale” pentru că o perioadă de timp nu ați vrut să vă implicați, noroc că nu ați avut ce face – mulțumim domnule Președinte Marius Dunca!), iar dacă tot țineți să vă mândriți cu asta, aflați că proiectul de lege era al terenului spitalului, și nu proiectul „noii unități sanitare”! Mai rămâne să ne explicați care e semnificația afirmației că „se dovedește, acum, că am gestionat-o foarte bine și, iată, am și rezolvat-o!”. Adică ce înseamnă „am gestionat-o foarte bine”, atât timp cât, datorită lipsei dvs. de reacție din Senat, legea a fost retrimisă la comisii, pierzându-se încă vreo două sau trei săptămâni. Iar chestia cu „iată, am și rezolvat-o” e hilară, în contextul în care proiectul a fost susținut, pentru complexitatea pe care o argumenta Nota de fundamentare, de o parte a „greilor” din propriul partid: Orlando Teodorovici, Șerban Nicolae și Ecaterina Andronescu. Știți că doamna Andronescu, aflând că eu am dezvoltat proiectul, m-a sunat după vot și m-a rugat să am grijă de proiect ca de propriul copil, mai ales de partea cu integrarea spital-universitate? Evident că nu! Să înțeleg că pe propriul coleg care îi sunteți, nu v-a rugat? Oare de ce?
Asta una la mână!

Iat-o pe a doua:
Anunțați „prostimea” că „a fost pusă la punct aici, la Brașov, colaborarea dintre BERD și autoritățile locale, sub jurisdicție guvernamentală”, că „reprezentanții BERD-Londra, vor semna, în următoarele două luni, un preacord cu privire la studiul de fezabilitate absolut necesar în cazul Spitalului Clinic Regional de Urgență din Brașov” și că „investiția se va derula printr-un parteneriat public-privat, iar experți ai BERD vor oferi și consultanță pentru acest proiect.”

Păi nu știați chestiile acestea de acum două luni, de când reprezentantul BERD în România, doamna Venera Vlad, a afirmat clar că proiectul Noului Spital al Brașovului, așa cum a fost prezentat de ANSB (prezent, atunci, la discuții) este extrem de bine articulat și eligibil, atâta timp cât este un proiect de importanță recunoscută de Guvern, este asumat de Primăria Brașov ca autoritate publică locală proprietară a terenului și susținătoare a asigurării uitilităților în zonă (mai ales că se bucură de credibilitate în raport cu BERD datorită modului de derulare a proiectelor anterioare) și, țineți-vă bine pe scaun, domn’ senator, este inițiat și dezvoltat de o organizație non-guvernamentală, ca parte a societății civile? Adică de ANSB, care l-a și predat spre studiu încă de atunci?

Singura problemă majoră care stătea în calea finanțării de tip PPP (de fapt FM-PPP) era determinată de faptul că BERD nu finanțează proiecte guvernamentale, ci numai ale autorităților publice locale (municipale, județene, sau regionale), iar Noul Spital, datorită amendamentului pe care l-ați impus la cererea expresă a fostului Ministru al Sănătății Florin Bodog (acela că terenul se dă doar dacă pe el se construiește spitalul regional) era „prizonier” al Ministerului, conform paradigmei enunțate pentru toate celelalte 7 spitale regionale.

Aceasta a fost și rațiunea prezenței doamnei Ministru Pintea, de a o convinge să permită ca acest proiect să nu mai fie derulat de Minister, ci de Primăria Brașov! Este ceea ce i-am explicat și domnului Primar George Scripcaru mai demult, ca reprezentant al ANSB. Este și motivul pentru care am considerat că termenul de „regional” introdus în Legea terenului va putea induce condiționalități pe care riscam să nu le stăpânim într-un viitor care nu mai avea răbdare.

Asta s-a reușit de fapt acum, prin această întâlnire: terenul nu mai este cedat Ministerului Sănătății ca să construiască el ce crede de cuviință, ci este păstrat la comunitate, cu acordul Ministerului, care o lasă să se gestioneze cum crede ea de cuviință. Am avut noroc că nu există fonduri guvernamentale pentru investiții în viitorii minim doi ani (până în 20-20), iar alegerile aproape că bat la ușă! Evident, rolul Ministerului rămâne determinant în avizarea și aprobarea noilor structuri și funcțiuni ale spitalului. Asta a spus ANSB de aproape un an! Nu ce face un politician care află lucrurile abia ieri și le trâmbițează ca și cum ar fi propria concepție și propria contribuție la bunul mers al proiectului. Furt pe față!

După cum tot furt „la drumul mare” este și „prezentarea miresei”: ”Ce vrem noi? Un spital european cu șase etaje și un total de 900 de paturi, bloc operator cu 12 săli de operații, un centru de urgență, un heliport, o parcare etajată și o unitate proprie de pompieri.” În primul rând, care „noi”? Noi, senatorul, la pluralul seniorial? În rest, măi să fie! Cam copy-paste din proiectul ANSB! Am zis „cam”, pentru că față de conceptul pus la punct și prezentat public (numai în ultima lună în trei situații – la Prefectură, pentru Comitetul pentru problemele persoanelor vârstnice, la Casa Armatei, pentru Asociația Veteranilor și Cadrelor Militare în Rezervă Brașov și la Aula Universității, pentru Ordinul Asistenților Medicali), aceste informații sunt echivalentul unei lucrări de control întocmite cu disperare de repetentul clasei din ce a mai putut prinde și el de la colegii mai isteți și bine pregătiți din jur. Un spital european cu șase etaje? Dar (ca să glumesc) dacă e pe stil american, tușim? O singură clădire cu fix 6 etaje? Nici mai mult, nici mai puțin? Dar ce ați zice de mai multe clădiri interconectate (cum propune ANSB inclusiv în Nota de fundamentare din proiectul de lege al terenului de acum un an), cu înălțime variabilă, funcție de specificul specialităților asociate? Dar de niște clădiri dedicate unor zone de excelență (centru de stroke, centru de arși, centru de transplant etc)? Dar de… Pentru cei curioși, vă propun să achiziționați la sfârșitul săptămânii revista FWDBrașov, care are și o zonă copioasă de sănătate. Cine scrie? În nici un caz senatorul nostru cel furăcios!

Ați și stabilit că spitalul va avea fix 900 de paturi, când sistemul de spital de stat din Brașov conține aproape 2000 de paturi de acuți? Doar nu vreți să menținem clădirile vechi și insalubre din punct de vedere al circuitelor din cele 7 spitale și să-l construim pe al 8-lea! De asocierea proiectului Noului Spital Clinic Regional de Urgență (însemnând relocarea a circa 1500-1600 de paturi de toate specialitățile din cele 2000 existente) și înființarea Noului Spital Clinic de Recuperare de circa 400-500 de paturi în Staționarul Central actual, ați auzit? N-ați auzit, că n-ați fost niciodată la vreo prezentare!
Ce mai ziceați acolo? În total doar 12 săli de operație? Când numai în actualul spital județean sunt 14? Iar la Spitalul de Copii și la Spitalul de Obstetrică și Ginecologie mai sunt încă pe atâtea?
Nu vedeți că nu vă pricepeți la toate? Dovadă stă și propunerea unui „centrul de urgență”, entitate care nu există nicăieri în lume? Auzi, centru de urgență! Și vă mai arogați poziția de „știutor” al sistemului. Să fim serioși!

Am lăsat la final partea în care domnu’ senator, vrând să-și arate anvergura principiilor care îl definesc, sfârșește prin a se stropi cu noroi din cap până în picioare, dând cu bâta din dotare direct în balta mocirloasă care îl înconjoară.
„Medicina în sine trebuie să fie condusă exclusiv după principii de etică”, ne declamă ritos senatorul. Dar, cum el vorbește acum în noua și draga lui calitate de politician, înseamnă că loc de principii, „ioc”!
„Personal, nu am încălcat niciodată vreun principiu de etică profesională. Niciodată! ” Din acest adevărat „statement” care se vrea al auto-declarării lui absolute ca om de onoare, nu putem înțelege decât că în privința altor categorii de principii de etică (politică, personală, ș.a.) și-a luat libertatea să le încalce, „de voie”. Deci și în viața politică ar fi ceva probleme, inclusiv cu torpilarea acestui proiect…
„Așa că, principiile de etică sunt, și de această dată, esențiale!” Sunt, stimabile, dar dacă mergem la Caragiale și aflăm că „care (sic!) va să zică nu există”? Ce ne facem?
„Mai mult, mă caracterizează obiectivitatea extremă cu propria persoană. Este cheia succesului!” Îmi poate spune și mie cineva care ar fi legătura cu proiectul Noului Spital al acestui „auto-laudatio” deșănțat și nemăsurat? Că la prima citire nu rezultă decât „că ca (sic, din nou!) dânsul, greu de găsit”!

Dacă ne zice omul că are omul dreptate, așa trebuie să fie, nu? Că doar etica îl caracterizează „la greu” pe unul care este la a doua tentativă (reușită) de a exclude ANSB de la masa discuțiilor (atenție, a discuțiilor, nu a negocierilor!). Pe cine,adică pe ANSB, singura entitate care și-a câștigat dreptul de a sta acolo permanent în viitorii mulți ani, prin reprezentanții lui actuali sau următori. „Etic” este și faptul că el este, în plus, și la a doua tentativă de confiscare a acestui proiect, prin trecerea sub tăcere atât a existenței asociației și reprezentanților ei, cât și a muncii titanice de până acum. Pentru domn’ senator, cel pe care cică l-ar caracteriza „obiectivitatea extremă cu propria persoană”, efortul depus pentru a fi obiectiv cu el însuși se pare că îl împiedică să fie la fel de obiectiv și cu alții, cum ar fi ANSB și membrii ei!.

Trebuie să-i dau totuși dreptate într-o singură privință, atunci când spune că a fi extrem de obiectiv cu el însuși „este cheia succesului!” Da, a propriului succes personal, cu siguranță!
Mai rămâne însă ca obținerea unui astfel de succes să fie confirmată și de cei din jurul lui. Mai ales de aceia care nu îi sunt subordonați sau admiratori doar în cheie politică!

Ceea ce ANSB nu are cum să fie!

  • dr. Dan Grigorescu, 
  • preşedintele ANSB

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate