Primii 9 kilometrii ai autostrăzii Comarnic – Brașov, între Braşov și Cristian

Primii 9 kilometrii ai autostrăzii Comarnic – Brașov, între Braşov și Cristian

Potrivit ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, la sfârșitul lunii iunie va fi semnat contractul de proiectare și execuție pentru primii kilometri din autostrada Comarnic-Brașov și anume capătul dinspre Brașov, pe zonă plată.

Este vorba de o distanță de 9 kilometri din totalul de 58 de kilometri pe care îi are prevăzuți autostrada, un proiect care s-a remarcat de-a lungul anilor ca fiind un eșec absolut.

„Un tronson de autostradă, unde tot timpul au existat semne de întrebare, este Ploieşti-Comarnic-Braşov. Au existat diverse discuţii că nu s-ar dori construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov. La sfârşitul lunii iunie vom semna contractul de proiectare şi execuţie pentru capătul de la Braşov. Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov începe de la Braşov. Vor exista primii 9 kilometri de autostradă de la Braşov la Cristian. De aproape un an de zile stă raportul de atribuire în sertar, începe acest proiect”, a declarat ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, la o emisiune TV.

Povestea celor 58 de kilometri prin munți este una a rateurilor, a eșcurilor, a abandonurilor, a cifrelor astronomice, a unor idei care nu pot fi puse în practică în România, a incompetenței și a nervilor duși la maxim pentru șoferii care se încumetă pe Valea Prahovei,notează Cotidianul.ro. UE nu vrea să plătească pentru acest tronson, statul caută diverse soluții iar ultima încercare este decongestionarea traficului prin construcția a două centuri, la Comarnic și Bușteni.

Încă din 2003-2004, Cabinetul de atunci a avut prima tentativă de construire cu ajutorul investitorilor privaţi. Au fost atraşi francezii de la Vinci cu care s-a semnat contractul de construcţie a 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal. Aceştia au abandonat afacerea din cauză că nu au reuşit să adune banii necesari construcției, în jur de 1,5 miliarde de euro. Se socotea la vremea aceea că francezii vor plăti ei totul și pe parcurul următorilor zeci de ani de după deschiderea autostrăzii să scoată cheltuiala prin taxe de autostradă.

În 2010, de data asta pentru întreg tronsonul Comarnic-Braşov, francezii de la Vinci, însă nu singuri ci cu grecii de la Aktor mai fac o încercare. Însă după trei luni de bâjbâieli, consorţiul denunţă unilateral realizarea concesiunii din raţiuni rămase încă neclare. Pentru a treia oară, Vinci şi Aktor au atras alături de ele şi pe Strabag.

În toamna lui 2014 era prevăzută prima lucrare de teren iar fostul ministrul de atunci, Ioan Rus, spunea că există posibilitatea ca Bruxelles-ul să verse ceva bani pentru această autostradă.

La începutul lui 2015, Transporturile au ezitat să ia o decizie în privinţa concesiunii, amânând verdictul în aprilie. În aprilie 2015, Rus a declarat că totul va începe în acel an, dar nu s-a pronunţat încă asupra unei decizii privind concesiunea cu asocierea în cauză. Premierul Victor Ponta a spus tot atunci că autostrada Comarnic-Braşov nu poate fi realizată fără un consens politic, acuzând PNL de populism.

”Altfel păţim ca şi cu Bechtel-ul: o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc. Aţi văzut foarte clar poziţia celor de la PNL, au ţipat, au spus că e groaznic, că-i cumplit, motiv pentru care domnul ministru Ioan Rus a pus şi această autostradă pe Master Planul aprobat de Comisia Europeană şi probabil că o s-o facem din buget, dar asta înseamnă că trebuie să avem bani. Dacă nu vine firma privată cu banii, trebuie să îi punem noi”, a declarat la vremea respectivă Ponta.

La începutul lui 2016 a picat și ultima redută a speranțelor. CNADNR a anulat licitaţa pentru construcţia lotului Comarnic-Predeal al autostrăzii Comarnic-Braşov, întrucât a primit oferte inacceptabile şi/sau neconforme, potrivit unui anunţ al companiei postat pe site-ul propriu, informează economica.net. Singura firmă care a depus oferte pentru acest lot este Spedition UMB, compania lui Dorinel Umbrărescu, şi a avut o valoare de 152 milioane lei.

Valoarea estimată a contractului în anunţul de licitaţie era de 166,85 milioane lei fără TVA, iar oferta a fost depusă în luna octombrie 2015. A fost pentru a patra oară când se anulează licitaţia pentru tronsonul Comarnic-Braşov.

Referitor la autostrada Sibiu-Braşov, reprezentanţii Ministerului Transporturilor susţin că lucrările între Făgăraş şi Sibiu vor începe în 2018 şi se vor finaliza în 2020. Potrivit Masterplanului General de Transport, Autostrada Sibiu-Făgăraş va avea o lungime de 72 km şi va face parte din autostrada Sibiu-Braşov.

Foto: arhiva

Leave a Reply

Your email address will not be published.