Legea Start-up Nation, trimisă spre promulgare la președinte

Legea Start-up Nation, trimisă spre promulgare la președinte

Programul Start-up Nation este reglementat de o lege și de un ghid, foarte detaliat, cu aspecte tehnice. Legea Start-up Nation a fost adoptată de Parlament în urmă cu o săptămână și a fost trimisă la promulgare la preşedintele României. Acolo se stabilesc elementele principale, nu detaliile programului, dar, de exemplu, grila de evaluare pentru planurile de afaceri este prinsă în lege.

„Vorbim de un ajutor de maximum 44 de mii de euro, 100% eligibil. Pot aplica cei care și-au înființat firme după 1 februarie 2017. Cei care au avut acelaşi cod CAEN în 2016 nu pot solicita finanţare. Colegii de la USR au propus ca dacă ai avut vreodată o firmă cu cod CAEN pe care să-l foloseşti şi în această nouă firmă, să nu poţi. Ministerul IMM-urilor a venit cu propunerea ca dacă, recent, doar pe parcursul anului anterior ai avut o activitate cu acel cod CAEN, să nu ai posibilitatea de a cere finanţare pentru altă societate, pentru că în acest caz am vorbi despre un transfer de activitate de pe o firmă pe alta, în loc să se încurajeze înfiinţarea de noi intreprinderi şi start-up-uri”, a precizat Roxana Mînzatu, deputat PSD.

Legea conţine şi alte reglementări, cu mult mai benefice. Firma care depune  un proiect trebuie să  creeze minimum un loc de muncă și să-l păstreze pentru minimum doi ani de zile de la primirea fondurilor.

Sunt trecute cheltuiliele eligibile cu dotările cu echipamente tehnologice, cu chiriile, cu salariile, realizarea unui site, cu consultanţa, avem grila de evaluare.

În ceea ce priveşte domeniul de activitate, cei care vor avea un plan de afaceri în producție  și IT vor fi cel mai bine punctați, apoi cei din industriile creative, din zona servicii, iar la final cei din comerţ

Al doilea criteriu este numărul de locuri de muncă create, este obligativitatea de avea cel puţin unul, dar dacă creează mai multe, primesc un punctaj mai bun.

„Cine ocupă acele locuri de muncă, e al treilea criteriu. Dacă sunt angajate, pe acele locuri create, absolvenţi din 2012 până în prezent, de studii medii sau superioare, şomeri de lungă durată, alte persoane defavorizate conform legii, vor fi acordate puncte suplimentare. Structura bugetului este şi ea evaluată. Dacă mai mult de jumătate din fonduri sunt cheltuite pe echipamente tehnologice, deci nu salarii, chirii, site, se vor puncta mai bine”, a mai precizat Roxana Mînzatu.

Ultimul criteriu este caracterul inovativ al investiţiei, care se poate dovedi prin echipamentele achiziţionate, ce fel de servicii furnizezi, cum te diferenţiezi faţă de cei care sunt pe piaţă.

Important e ca cel care își face planul de afaceri să se apropie cât mai mult de 100 de puncte. Aşa se va acorda finanţarea, în ordinea punctajului descrescător, până la epuizarea bugetului. Ghidul  va stabili lista codurilor CAEN, cum se vor rambursa banii, odată ce a fost aprobat planul de afaceri

Ghidul, împreună cu modelul de plan de afaceri și codurile CAEN, se află pe www.aippimm.ro, pentru cei interesați. Estimez ca la sfârșitul lunii mai se vor putea depune proiecte.

„Vreau să organizez workshopuri în ceea ce priveşte această lege, primele le voi face la Bran şi Braşov, în 11, respectiv 12 mai. E o persoană care a înfiinţat în trecut un Start-up, prin POSDRU, va veni să prezinte celor interesaţi, concret, cum a procedat. E un program generos, nu are limită de vârstă, de urban sau rural, criteriile sunt cele pe care le-am enumerat. Am insistat la Ministerul Muncii şi de la Ministerul pentru IMM-uri pentru sprijinirea Oficiilor Teritoriale pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii. Ele există în prezent, acolo se depune toată munca de evaluare a proiectelor, de decontare, de monitorizare. La Brașov sunt 7-8 angajați care acoperă trei judeţe, Braşov, Covasna şi Harghita. Nivelul lor salarial e mic în comparaţie cu angajaţii de la minister, dar greul aici se duce. N-au beneficiază de niciun spor salarial, e ireal să crezi că vor putea gestiona 10 mii de potenţiale planuri de afaceri”, spune parlamentarul social-democrat.

De asemenea, este în elaborare – pe circuitul de avizare pentru ordonanță de urgență – un proiect de lege pentru consolidarea acestor Oficii Teritoriale, ca posturi şi ca nivel salarial.

„Sigur că e dificil să obţii avizare pentru aşa ceva. Am spus mereu, în plen, în comisii, că trebuie să avem grijă de această instituţie, e unul dintre factorii de care depinde succesul sau eşecul programului, pentru că de aceşti angajaţi depinde şi de cât de bine vor funcţiona şi proiectele aprobate”, a mai afirmat Roxana Mînzatu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.