Dezbatere: Ce trebuie făcut pentru a pune cu adevărat în valoare muntele Tâmpa?

Dezbatere: Ce trebuie făcut pentru a pune cu adevărat în valoare muntele Tâmpa?

Muntele Tâmpa este un simbol pentru brașoveni, însă, din păcate, acesta este inaccesibil, ba a devenit chiar un pericol pentru localnici și turiști.

Faptul că pe vârful Tâmpa se ajunge cu o telecabină care mare parte a zilei nu funcționează, iar seara se închide la o oră la care turiștii ajung și se pierd pe traseu, când se lasă întunericul, a făcut ca muntele să devină sălbatic, iar urșii să prindă curaj să se apropie de zona populată.

Mai mult, partea superioară a masivului, care ar trebui să fie o ofertă tentantă pentru turiști, oferă doar un restaurant-ruină și un stâlp plantat în mijlocul rezervației, unde sunt releele de televiziune.

Adrian Oprică, lider grupului PNL – Consiliul Local Brașov: „Dincolo de normalitate, potențialului turistic al Tâmpei este limitat la programul telecabinei 9.00 – 18.00. Muntele Tâmpa, situat în mijlocul Brașovului, este un simbol nu numai pentru brașoveni, ci și pentru mulți turiști care identifică Brașovul ca fiind orașul de la poalele Tâmpei. Dacă ar fi  să facem o analiză de similitudine între Brașov și alte orașe europene care pot fi atracție pentru turiști pornind de la caracteristicile geografice și istorice, gândurile noastre se vor duce imediat către Salzburg. Sunt trei argumente care ne determină să facem această comparație: ambele au o cetate medievală situată în vârful unui deal, ambele au un compozitor care au marcat viața culturală a orașului – W.A. Mozart pentru Salzburg și marele compozitor român Ciprian Porumbescu pentru Brașov, acesta compunând una dintre puținele opere românești «Crai Nou», alături de multe alte compoziții scrise ca profesor la Brașov și faptul că ambele orașe au un alt munte pentru a oferi turiștilor posibilitatea de a se bucura de priveliște, de drumeție sau de a face fotografii panoramice de pe belvederea amenajată. Diferența dintre Salzburg și Brașov este faptul că acolo turiștii au acces pe tot parcursul zilei până seara târziu, iar la Brașov accesul celor care nu doresc să se «aventureze» pe jos este limitat de programul telecabinei, care este până la ora 18.00. Lucru care nu este normal și care practic limitează oportunitățile turiștilor de a admira și imortaliza în fotografii panorama Brașovului. Limitarea accesului nu a fost realizată nici măcar de regimul comunist, fiecare brașovean amintindu-și că pe «vremea cealaltă» puteai să iei cina la restaurantul „Panoramic” astăzi o locație practic imposibil de exploatat. Vina aparține în exclusivitate celor care administrează această telecabină într-un monopol aproape perfect, în detrimentul Brașovului. Grupul consilierilor locali PNL susține ideea că această telecabină ar trebui să fie în administrarea municipalității, aceasta având astfel să transforme acest mijloc de acces într-o oportunitate turistică în favoarea Brașovului. În această manieră nu am mai fi în situația în care un turist care dorește să admire Brașovul după ora 18.00 și care nu știe traseele pedestre să fie obligate să apeleze la serviciile de urgență. Municipalitatea ar avea astfel oportunitatea de a dezvolta oportunități pentru turiști. Datorită actualei societăți care gestionează transportul pe cablu, dezvoltarea potențialului turistic al Tâmpei este limitat la programul telecabinei 9.00 – 18.00. Dincolo de aceste ore viața turistică a Tâmpei este zero! Sau mai bine spus este la latitudinea turiștilor a căror singură opțiune pentru siguranță este apelul la 112. Nu este normal! În perioada următoare ne-am propus să introducem în Comisia juridică, dar și în celelalte comisii de specialitate ale Consiliului Local documentele care reglementează această problematică. Noi considerăm că trebuie să facem toate demersurile pentru ca programul telecabinei să fie pe tot parcursul zilei, inclusiv seara. Mai mult, am putea atrage fonduri europene pentru a face din Tâmpa un important punct de atracție turistică prin punerea în valoare a potențialului și valorii faunei, a vegetației, a traseelor turistice sau a creării de locuri unde turiștii pot imortaliza frumusețile Brașovului «văzute  de sus». Dacă va fi nevoie vom apela și la brașoveni, care se pot alătura demersului nostru”.

Arnold Ungar, consilier local Forumul Democrat al Germanilor din România: „Pentru a pune cu adevărat în valoare muntele Tâmpa trebuie luate următoarele măsuri, de competența autorităților locale:

  1. Trecerea în proprietatea municipiului Brașov a instalației de transport pe cablu spre Tâmpa.
  2. Introducerea , la nivelul municipiului Brașov, a unui card pentru turiști care să asigure accesul acestora la transportul în comun, la intrarea în muzeele orașului și la transportul pe cablu din oraș pe Tâmpa.
  3. Ecologizarea zonei de acces și a muntelui și măsuri eficiente de păstrare a curățeniei.
  4. La data de 8.09.2010 Brașovului i s-a consacrat, ca patron spiritual, Sfânta Maria, Maica Domnului nostru Isus Hristos, urmare a binecuvântării acordate de Patriarhia Română prin Preafericitul Patriarh Daniel.

Ca urmare, se impune realizarea unui paraclis dedicat patroanei spirituale a Brașovului în incinta Grotei Fecioarei de la baza stâncii din masivul Tâmpa, chiar în zona fundalului stâncos, acoperit cu literele luminoase ce compun cuvântul «Brașov0». Acest  lucru a fost solicitat, în anul 2013, de către o serie de ONG-uri, printre care și Despărțământul Brașov al ASTREI, având drept președinte de onoare pe Î.P.S. Laurențiu Streza, Arhiepiscop al Sibiului și Mitropolit al Ardealului”.

Adina Donosa, consilier local PER: „Din cate stiu, Muntele Tampa se afla in proprietatea municipiului Brasov si in administrarea Regiei Publice Locale a Padurior Kronstadt, fiind si arie protejata aflata in custodia Agentiei Metropolitane Brasov. Atat telecabina, cat si restaurantul-ruina, sunt proprietate privata, acestia avand drept de proprietate doar asupra imobilelor cladire nu si asupra terenului. Agentia Metropolitana in calitate de custode cred ca ar putea demara o serie de discutii cu proprietarii celor doua imobile pentru a gasi solutii, astfel incat telecabina sa fie functionala cu un program bine stabilit, iar restaurantul aflat pe partea superioara a masivului sa intre intr-o reabilitare totala. Totodata, Serviciul Public Local Salvamont impreuna cu Agentia Metropolitana pot identifica surse de finantare guvernamentale sau europene pentru montarea indicatoarelor turistice cel putin bilingve si, de ce nu, implementarea unui sistem de iluminat macar pentru traseul principal (serpetine) care porneste de la baza muntelui pana in partea superioara a muntelui. Natura a fost darnica cu Brasovul, muntele din mijlocul orasului, incarcat de istorie fiind o atractie deosebita atat pentru turisti, cat si pentru brasoveni. Este muntele copilariei mele pe care l-am explorat ani la randul. Este pacat sa nu punem in valoare ceva ce natura ne-a daruit”.

Lucian Pătraşcu, lider grup PSD Consiliul Local Braşov: „Trebuie să ţinem seama de faptul că Tâmpa este o Arie Protejată. Acest lucru înseamnă anumite restricţii, impuse de acest statut, dar care sunt, din nefericire şi încălcate. Este vorba mai ales de încercările de a pătrunde cu autoturisme sau ATV-uri în acest areal, dar şi de aruncarea gunoaielor. Totuşi, de vreme ce există aceste statut, intervenţiile oamenilor sunt limitate. Nu ar trebui să fie permise construcţiile noi, care ar însemna şi mai mult invadarea spaţiului animalelor protejate. Urşii care au prins curaj sunt chiar cei cărora oamenii le străbat habitatul natural. Dacă ţinem seama de acel statut, Muntele Tâmpa nu este chiar inaccesibil. Sunt patru trasee marcate, dar şi mai multe poteci nemarcate, pe care se abat vizitatorii. Este posibil ca şi acei turişti italieni să fi părăsit traseele marcate. Soluţia o reprezintă refacerea marcajelor, pentru ca ele să respecte în totalitate cerinţele în domeniu. Este singura intervenţie pe care o pot face oamenii în această privinţă, pentru că, repet, vorbim de străbaterea unei arii protejate. Ar fi nevoie de o suplimentare a panotajului de avertizare, care să atragă atenţia asupra pericolelor la care se pot expune cei care urcă pe jos, dar şi asupra problemelor pe care le aceştia pot crea, evident, în câteva limbi de circulaţie. Din nefericire, transportul cu telecabina rămâne o problemă. Câtă vreme telefericul este operat de o firmă privată, nu se pot face prea multe în această privinţă, pentru adaptarea orarului. Cel puţin teoretic acesta este stabilit în funcţie de perioadele cu aflux de turişti. E nevoie însă de discuţii ale municipalităţii cu operatorul privat, pentru ca serviciile oferite să fie de calitate. Am auzit de turişti nemulţumiţi de atitudinea angajaţilor de acolo. Serviciile trebuie reclamate la Protecţia Consumatorilor, dacă este cazul. Tot cu operatorul trebuie discutată eventuala prelungire a programului şi regularizarea curselor. Trebuie analizată şi opţiunea ca Braşovul să cumpere restaurantul Panoramic de la proprietarul actual. Din nefericire, precedentul cu încercarea de vânzare a Cetăţuii nu este unul de bune auspicii.
Cu toate aceste probleme, rămâne un fapt cert că cel puţin în weekendul care s-a încheiat, Muntele Tâmpa a avut câteva sute de vizitatori, potrivit relatărilor din presă”.

 

  1. Interesante opinii…
    Dl. Adrian Oprică, PNL, crede ca „potențialului turistic al Tâmpei este limitat la programul telecabinei 9.00 – 18.00”, o mentalitate de om crecut in masina, care nu urca pe Tampa decat cu telecabina si nu stie ca potentialul turistic exista si acolo unde sunt trasee turistice pe care se merge PE JOS (sau se face trekking, ca sa ne adaptam vocabularul).
    D-na Adina Donosa, PER (Partid ECOLOGIST !!!) sustine ca ar trebui instalati stalpi de iluminat. Intr-un Parc – Rezervatie Naturala ! Ce sa mai comentezi la asa ceva ?
    Culmea este, si nu imi place sa o spun (pentru ca e tocmai de la PSD), ca singura pozitie logica si corecta vine de la dl. Lucian Pătraşcu: este o Rezervatie, acolo n-au ce cauta ATV-uri, masini, constructii. Si sunt destule trasee marcate pentru plimbari si turism.

    Reply
  2. Telecabina nu poate sa functioneze ca la partid ! Nu este legal sa functionezi cu telecabina pe intuneric ! Hai sa nu mai inducem populatia in eroare pentru interesele unora din partidul national liberal. Telecabina nu trebuie sa ajunga in proprietatea nimanui pentru ca este in proprietatea Ana Teleferic (cea mai moderna societate de transport pe cablu din Romania) ! Nici o telecabina din Romania nu poate functiona pe timp de noapte ! ar fii nevoie de o investitie in infrastructura , iluminare , telecomunicatii si autorizatii care sa permita acest lucru !

    Reply
  3. Dar ce impiedica telecabina sa functioneze pe inturneric?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

De top în Brașov