„Micul elvețianˮ din Consiliul Local Brașov. Episod dintr-o serie de ,,bune practiciˮ locale

Nimic nou în vestea că pe timp ce trece, pe bravul nostru coleg din Consiliul Local Brașov, C(h)ristian Macedonschi, îl strâng din ce în ce mai tare pantalonii scurți, pardon led(b)erhozenii.

Aproape că nu ne miră cum de, oricât de strâmți ar deveni aceștia, pe „spumosulˮ promotor al Oktoberfestului ,,de Brașovˮ nu-l deranjează aproape deloc. O fi nimerit vreo croială chinezească originală sau o fi de la sutele/miile/zecile de mii de hectolitri trecuți prin ,,pompițeleˮ festivalului francizat, despre care unii spun că mai bine ar fi denumit OctoberȘest.

Lume rea, bineînțeles. Un pic mai german decât un surinamez, Herr Mace, cum îl alintă amicii programați an de an, conform înaltei rigori bavareze, la ștuțul din butoiul cu bere de protocol, se pare că nu este tot atât de generos și în restul anului (unii spun chiar superegoist).

Fapt pentru care îl vom apela de acum: MacEdonschi, aproape siguri că nu se va supăra, herr Mace fiind un mucalit prin excelență. Deși spiritul umorului nu ne-a părăsit nicicând nici pe noi, totuși, reactivitatea pseudopolitică constantă a acestui personaj, de cele mai multe ori neavând un alt scop decât sabotarea sistematică a oricărui proces decizional, a oricărei inițiative administrative care să conducă la rezolvarea unor probleme serioase ale comunității brașovene, provoacă din ce în ce mai multă balonare și timp pierdut.

Venind în plan pur lingvistic, nu știm cum s-ar traduce în limba germană „Gigi – contraˮ, dar am găsit că traducerea cuvântului anarhist este aproape similară în limba lui Goethe. Istoria intifadei continue a lui MacEdonschi datează din anii ascensiunii sale politice, strâns împletită cu cea de afaceri. Spre exemplu, știți voi brașoveni și voi turiști, iubitori de Brezn și Stekerlfisch, de ce berea de la Oktoberșest (pardon fest) este foarte rece și limpede?

Simplu: pentru MacEdonschi este Experte în ape. Ape cu un înalt grad de puritate, promovate prin afacerea sa de succes, derulată încă din 2006, SC Water Purity SRL. Deci apele curate au fost gustate cu mare succes cu mai bine de 2 ani înainte de prima ediție a festivalului cu bule. Din păcate, după 7-8 ani cu cifre de afaceri frumușele (în medie de peste 500.000 lei/an, dar cu profit raportat de ordinul câtorva sute/mii de lei), firma cunoaște colapsul în anul fatidic 2014.

Probabil că nu e vorba despre valurile Dunării, ci de valurile euforiei create de vânzările peste așteptări de la festivalul berii germane cu gust transilvan. Dar ne consolăm cu gândul că foarte multe facilități turistice, hoteluri și pensiuni din zona Brașovului sau din țară, desigur neorientate și nesugestionate de nimeni, au avut șansa să beneficieze de proprietățile apelor limpezi, comercializate cu distribuitoare cu tot, de firma Water Purity.

Standardul e explicat limpede chiar pe site-ul firmei, cităm: „În prezent, aproape orice birou, centru comercial şi cabinet medical este echipat cu un răcitor de apăˮ. Cum poți să reziști la o asemenea reclamă, la o asemenea certitudine? Iar când produsele vin prin intermediul și garanția reprezentantului spiritului antreprenorial german în zona Brașovului, consilier local, președinte al Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului din Brașov, cum poți să refuzi o asemenea oportunitate?

Iar pentru ca distribuția să meargă „unsăˮ, abilul economist ,,mioritikˮ a înființat o altă firmă, exact în anul debutului festivalului francizat, 2009, pe numele său SC Trus HORECA Services SRL. Dacă apa, oricât de filtrată și rece ar fi fost, nu a adus profitul râvnit, noua creație marca Herr Mace a cunoscut o creștere necontenită de acum 8 ani până în prezent.

Profiturile nete au avut o evoluție „cuminteˮ relativ la cifrele de afaceri, uneori și de peste 3-4 milioane de lei anual dar șpilul l-a constituit alegerea denumirii firmei. Așa cum se cunoaște, HORECA este o abreviere a cuvintelor Hotel / Restaurant / Cafenea, denumire larg răspândită în industria turistică europeană, inclusiv în România, de foarte mulți ani. Identificarea cu o denumire instituționalizată a creat brandul. Sehr gut, Herr Mace!

Dar, om modest, așa cum îl cunoaștem pe MacEdonschi, el nu și-a comensurat exagerat aportul personal la succesul firmei sale, încasând pe anul 2013 ca salariu doar 12.228 lei, la o cifră de afaceri raportată de aproape … 3 milioane de lei. De departe, însă, cel mai bun an al firmei exuberantului lokale Berater a fost 2011. Cifra de afaceri s-a umflat ca berea cu alc. 4% în halbă, de era să dea pe-afară – peste 4 milioane lei, iar profitul net doar cu puțin peste… 150.000 lei.

Nu pare mult, ținând cont doar de un singur contract, cel cu firma SC Consilprest SRL, un contract de achiziții publice datat 20.06.2011 în valoare de aproximativ 65.600 euro (271.000 lei), pentru mobilier modular. Doar un singur amănunt contrastează cu piața liberă din acele vremuri: faptul că firma lui MacEdonschi a fost unic ofertant, iar firma SC Consilprest SRL era de fapt firma Consiliului Județean Brașov.

Instituție care avea în subordine directă (a se citi unic membru cotizant)  APDT – Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului din Brașov, structură a cărei președinție o deținea nimeni altul decât …. Herr Macedonschi. Asta da afacere grasă, astfel că suntem îndreptățiți să-l „alintămˮ pe ilustrul nostru consilier/afacerist local și cu apelativul Big Mac (scuzați, Grosse Mac).

Poate, totuși, suntem prea exigenți iar omul nostru o fi dorit să-și amenajeze biroul de președinte. Faptul că aritmetica nu e o știință chiar atât de exactă precum spun unii, este susținut și de un Raport de audit intern (a se citi de ghidare) din vara anului 2015, pe Exercițiul financiar 2014 al Asociației, vizat de vicepreședintele CJ Brașov de atunci, Claudiu Coman, în care, la Recomandarea nr.7 și 8 – Inventarierea faptică a mobilierului APDT, se spune negru pe alb că ,,Asociația deține mobilier în valoare de 62.114,27 lei, distribuit în 7 locații, inclusiv sediul central.

De asemenea, la acest capitol, APDT avea furnizori neachitați în valoare de 72.647,53 lei. Chiar dacă însumăm aceste valori nu ajungem decât undeva la jumătatea sumei pe care Consiliul Județean a plătit-o firmei lui Macedonschi în 2011, deci putem să separăm clar cele două aspecte referitoare la mobilier.

Dar, bijuteria acestui audit este Recomandarea nr.9 care specifică: „Consiliul Director al APDT va analiza: cauzele neachitării furnizorilor, dacă s-au primit somații de plată, […] și analiza posibilității de prescriere a acestoraˮ. Faptul că firma SC Consilprest SRL a mai fost în atenția presei este de acum un fapt binecunoscut, se pare tot legat de programe socio-culturale.

Exemple sunt afacerea „Garda medievală 2014ˮ deslușită în cele din urmă de … Curtea de Conturi, care a constatat o gaură de peste 100.000 lei, dar și programul „În dialog cu pensionariiˮ cu o „ceațăˮ de aproape 190.000 lei.

Dar, despre uluitoarele aventuri politico-financiare ale ,,rotofeiuluiˮ nostru consilier local în cadrul APDT, al târgurilor internaționale de turism, despre nemaipomenitele lupte pe care le-a dat pentru „inițierea unor întâlniriˮ cu oameni grei din industria de turism, despre cum era să avem aeroport „cu colțiˮ peste noapte la Brașov, care au fost megaproiectele ratate cu succes pe bani mulți din bugetul local, marca Herr Mace, cine este Corina și viziunea ei, dar și ce manevre politicianiste a tot încercat acest personaj cu care „ne-am căptușitˮ în toți acești ani, într-un episod viitor.

  • Costel MIHAI
  • Președinte PMP Brașov

Leave a Reply

Your email address will not be published.

De top în Brașov