Ce, cum și cât trebuie să mâncăm și să bem în această perioadă cu temperaturi scăzute

Ce, cum și cât trebuie să mâncăm și să bem în această perioadă cu temperaturi scăzute

Medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice, dr. Nicoleta Nistor ne oferă sfaturi legate de ce, cum și cât să consumăm (alimente și lichide) în această perioadă în care frigul nu ne mai dă pace și iarna, cu ale sale troiene, și-a intrat în drepturi depline:

„Pe măsură ce temperatura continuă să scadă în multe zone din România, inclusiv la Brașov, apetitul pentru alimente nesănătoase crește. O dietă hipercalorică sau din contra, hipocalorică, poate duce la scăderea imunității organismului. Astfel, în această perioadă geroasă trebuie să fim atenți la cât și ce mâncăm, la cât și ce bem.

Pe timp de iarnă, un regim corect de alimentație va cuprinde atât carbohidrați (50%), proteine (20%) și lipide (30%), cât și vitamine și minerale. Nevoia crescută de grăsimi se explică prin efectul termoizolator al acesteia, însă sursa de grăsimi e foarte importantă! De asemenea, proteinele sunt foarte importante și este recomandată consumarea lor la fiecare masă.

Expunerea scăzută la soare, în timpul iernii, duce la scăderea secreției de serotonină (produsul chimic responsabil de bunăstarea organismului), astfel crescând dorința de a consuma alimente bogate în carbohidrați. Este de preferat să optăm pentru carbohidrați de calitate superioară: cereale integrale, cartofi dulci, cartofi, dovleac și fructe. De evitat dulciurile rafinate! Acestea din urmă nu vor crește cantitatea de serotinină, însă pot duce la creșterea în greutate.

Sfaturi

1. Consumați fructe și legume bogate în antioxidanți, vitamina C și beta-caroten. Alegeți fructele și legumele de sezon, cum ar fi mandarine, mere, grapefruit, broccoli, varză de Bruxelles, morcovi, conopidă și cartofi. Datorită proprietăților antivirale și antifungice, usturoiul este o altă legumă la care ar trebui să apelăm frecvent în această perioadă.

2. Alimente bogate in vitamina D (somon, macrou, sardine) sunt surse importante de vitamina D.

3. Carnea roșie este bogată în zinc și fier, două minerale care întăresc sistemul imunitar.

4. Supa cu multe legume, fasole sau linte și, eventual, carne este alimentul perfect pentru a construi sistemul imunitar.

5. Leguminoasele (năut, fasole, boabe de soia) sunt o sursă excelentă de proteine, cu un conținut redus de grăsimi, ridicat de fibre si indice glicemic scăzut.

6. Chiar dacă temperatura exterioară este scăzută, tot va trebui să bem 6-8 pahare de lichid în fiecare zi (apă la temperatura camerei și ceai verde). Se va evita consumul exagerat de cafea și alcool.

7. Suplimentele alimentare ne vor ajuta să ne întărim sistemul imunitar în această perioadă: vitamina D 1000 UI/ zi și vitamina C 1000 mg/zi. Însă discutați și cu medicul dumneavoastră curant înainte de a începe tratamentul”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

De top în Brașov