Sfaturi și trucuri culinare de sezon, înainte, în timpul și după Sărbători

Sfaturi și trucuri culinare de sezon, înainte, în timpul și după Sărbători

Dr. Nicoleta Nistor este medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice. Acum, în perioada sărbătorilor de iarnă, ce se intinde după Revelion, până pe la mijlocul lunii ianuarie, avem nevoie mai mult ca oricând de sfatul specialistului atunci când vine vorba de cât, cum și ce consumăm (alimente, preparate tradiționale de sezon, băuturi – mai ales cele alcoolice).

„Liniște și pace împreună cu familia și prietenii, în jurul mesei tradiționale mult visate, cam acestea ar fi coordonatele de respectat în această perioadă. Ne vom răsfăța cu sarmale, carnați, cozonac și vin viert, însă echilibrat și cumpătat. Și ca să fim siguri că vom avea liniște și pace, putem urma și respecta câteva principii de bază:

– Daca vom fi musafiri, invitați undeva, nu vom pleca de acasă cu «burta goală». O gustare ușoară va fi necesară și suficientă.

– De evitat, cât mai mult posibil sarea, grăsimile, făinoasele, dulciurile și băuturile cu zahăr.

– Este de preferat ca aperitivul să fie, de fapt, o salată de crudități.

– Carnea preparată la cuptor trebuie să fie consumată împreună cu legume.

– Vom încerca să nu mâncăm din toate felurile de mâncare la aceeași masă, de exemplu sarmalele le putem păstra pentru a doua zi.

– Desertul (de preferat un fruct) va fi consumat imediat după masă.

– Dacă dorim să consumăm alcool (în cantități mici, obligatoriu după masă și evitând consumul de grăsimi), se impune să ne hidratăm (aproximativ 500 ml de apă pentru fiecare 500 ml de bere, 250 ml de vin sau 50 ml de acool pur).

– E indicat să facem și puțină mișcare, măcar o plimbare în aer liber, timp de 30 de minute.

Dacă nu ați ținut cont de aceste principii, a doua zi veți avea nevoie de câteva (să le spunem) mici trucuri:

– Hidratați-vă cu apă, ceai verde, de ghimbir sau mentă.

– Consumați iaurt! Iaurtul conține bacterii benefice, care reduc inflamația intestinului declanșată de alcool și alimente bogate în zahăr.

– La micul dejun, consumați omletă cu legume.

– Bananele, cartofii, orezul și pâinea sunt benefice după consumul exagerat de alcool.

Nu în ultimul rând, revenirea după sărbători se va face lent: programul de somn va fi unul normal (dacă vom încerca să recuperăm nopțile pierdute dormind ziua, riscăm să ne deshidratăm), nu facem sport în exces și nu ne abținem complet de la mâncare.

Vă doresc simplitate, simplitate în viață, meniuri și exercitii fizice!”.

Nu în ultimul rând, pentru a avea o greutate corporală normală și o stare bună de sănătate, dr. Nicoleta Nistor de sfătuiește să adoptăm, permanent, un stil de viață sănătos, adică:

– să facem exerciții fizice zilnice;

– să nu fumăm, iar consumul de alcool să fie limitat;

– să ne alimentăm echilibrat;

– să respectăm orele de somn”.

Alte sfaturi de sezon găsiți și aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published.