Război franco-american pe producția de elicoptere de la Brașov

Compania Airbus Helicopters, divizia pentru elicoptere a gigantului aeronautic Airbus, a trimis o scrisoare oficială firmei IAR SA Ghimbav, controlată de statul roman şi cu care societatea se află într-un parteneriat pentru întreţinerea si modernizarea elicopterelor, în care solicită informaţii legate de memorandumul semnat între IAR şi compania americană Bell Helicopter, avertizând că acesta “pune în pericol prezenţa Airbus Helicopters în România”.

Scrisoarea, obţinută de News.ro, este semnată de Olivier Michalon, Senior Vice President responsabil pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, şi a fost transmisă pe 15 decembrie directorului general al IAR SA, Ion Dumitrescu. O copie a documentului a fost transmisă şi ministrului Economiei, Costin Borc, care este şi vicepremier.

Ministerul Economiei deţine 64,89% din acţiunile IAR SA, potrivit News.ro.

Scrisoarea a fost transmisă după ce, în 14 noiembrie, compania americană Bell Helicopter, controlată de grupul Textron, a anunţat că a semnat un memorandum de înţelegere cu IAR Ghimbav.

Înţelegerea prevede că cele două părţi discută despre o eventuală colaborare ce ar putea consta în sprijin tehnic, în cazul în care România va cumpăra  elicopterul de atac AH-1Z Viper produs de grupul american, deşi o astfel de opţiune nu a fost niciodată făcută publica de către autorităţile române.

În comunicatul oficial publicat de către Bell, directorul general al IAR SA este citat cu o declaraţie în care susţine entuziast colaborarea cu compania americană.

“Bell Helicopter este un partener global puternic şi suntem încântaţi să avem această oportunitate. Urmează să explorăm diverse modalităţi de colaborare pentru una dintre cele mai capabile platforme din lume”, a afirmat Ion Dumitrescu, citat în comunicatul Bell Helicopter.

Grupul Airbus a reacţionat la anunţul din 14 noiembrie prin discuţii cu vicepremierul Costin Borc, cel care are, în mod normal, un cuvânt greu de spus ca reprezentant al acţionarului majoritar în raport cu IAR. Însă Borc le-a spus reprezentantilor Airbus  Helicopters că statul roman nu a fost implicat în documentul semnat cu Bell.

“În urma corespondenţei avute cu privire la aceste aspecte cu vicepremierul României, domnul Costin Borc,  (…) am stabilit că autorităţle române nu au fost implicate nici ca parte semnatară şi nici în alt fel în relaţiile de afaceri între IAR şi Bell Helicopters, inclusiv negocierile pe care le-aţi desfăşurat şi care au avut ca rezultat semnarea memorandumului menţionat”, se arată în scrisoarea obţinută de News.ro.

Potrivit Airbus Helicopters, vicepremierul Borc le-a solicitat reprezentanţilor companiei franceze să se adreseze direct directorului general al IAR.

Reprezentanţii Airbus îl avertizează pe directorul IAR că Bell este un competitor direct al Airbus Helicopters.

“Cum ne-am exprimat deja îngrijorările către Guvernul României, o astfel de colaborare între IAR şi concurentul nostru direct Bell Helicopter ne ridică o îngrijorare legitimă legată de colaborarea noastră extinsă în cadrul companiei mixte, care a avut ca rezultat crearea Airbus Helicopters Romania SA”, precizează Airbus Helicopters, în scrisoarea menţionată.

Airbus Helicopters Romania SA este o companie mixtă creată în 2002, la Ghimbav, între Eurocopter, vechea denumire a Airbus Helicopters, şi IAR SA şi care realizează servicii de mentenanţă, modernizare şi reparaţii pentru elicopterele produse de grupul Airbus, precum şi de vânzare a elicopterelor noi.

Separat de compania mixtă, Airbus Helicopters a construit o uzină nouă la Ghimbav, inaugurată în septembrie 2016 în prezenţa preşedintelui Franţei, François Hollande, şi care urmează să producă modelul de elicopter H215.

Francezii de la Airbus Helicopters vor să ştie dacă memorandumul semnat între IAR şi Bell este compatibil cu continuarea colaborării dintre IAR şi Airbus.

“Suntem interesaţi să cunoaştem detalii ale colaborării dintre IAR şi Bell Helicopter pentru a determina compatibilitatea termenilor acestei colaborări cu termenii colaborării din cadrul companiei mixte, aşa cum au fost agreaţi de comun accord în cadrul Acordului Acţionarilor semnat în 23 iulie 2001  între Airbus Helicopters (anterior denumită Eurocopter SAS) şi IAR, cu amendamentele ulterioare”, arată scrisoarea trimisă de Airbus Helicopters.

Acordul Acţionarilor prevede că, în cazul în care societatea IAR este cumpărată sau controlată de un concurent al oricarei companii din grupul EADS, compania mixtă urmează să intre în posesia Airbus, dacă grupul îşi exprimă unilateral o astfel de intenţie.

Mai exact, Airbus Helicopters ar avea dreptul de a cumpăra partea IAR în compania mixtă. Airbus Helicopters  avertizează că acordul dintre IAR şi Bell pune în pericol întreaga prezenţă a Airbus în România.

“Vă mai solicităm prin această scrisoare să ne informaţi în legătură cu orice evoluţie viitoare a relaţiilor de cooperare dintre IAR şi Bell Helicopter, deoarece aceasta poate pune în pericol prezenţa Airbus Helicopter în România”, mai arată scrisoarea.

În acest an, Airbus a avut deja o experienţă negativă cu un alt stat din regiune, Polonia, care a  ingheţat negocierile cu Airbus Helicopters cu privire la achiziţia a 50 de elicoptere H-225M Caracal, după schimbarea guvernului.

Leave a Reply

Your email address will not be published.