Sectorul PR din Brașov sub lupa specialiştilor

dana lupsa

lect. univ.dr. ec. Dana Lupșa, owner L.T.D Public Relations

 

 

 

 

Chiar dacă la nivel național în creștere, industria de PR este prea puțin reglementată și lacunară în practică la capitole precum cercetarea și evaluarea efectelor campaniilor. Cât privește piața din Brașov, ritmul de creștere este scăzut din cauza lipsei de informații pertinente și cererii firmelor de servicii PR „la pachet” cu alte servicii conexe. Studiul face parte din campania de informare ” Ești antreprenor? Consumă PR!” derulată de L.T.D. Public Relations.

Cercetarea a fost realizată pe bază de chestionar, pe un eșantion de 510 firme de dimensiune mica și mijlocie din Brașov. Motivul alegerii acestui segment a fost relevanța opiniei administratorilor datorată dezvoltării acestui segment, din punct de vedere al numărului și rezultatelor financiare raportate între anii 2012-2015.

Studiul a vizat stabilirea atitudinii și opiniilor administratorilor firmelor mici și mijlocii din Brașov legate de activitatea de PR și s-a desfășurat în perioada martie-mai 2016. Metoda de eșantionare a fost cea aleatoare, iar rata de răspuns a fost de 96.6%. Respondenții au fost administratori sau specialiști marketing angajați, iar domeniile alese au vizat afaceri business-to-client.

Chestionarul a cuprins 25 întrebări și a fost distribuit via e-mail, ipoteza de la care s-a pornit au fost aceea că administratorii IMM-urilor brașovene nu cunosc semnificația, conținutul și specificul activităților de PR.

Am stabilit astfel care este profilul antreprenorului preocupat de servicii de PR, un top al motivelor pentru care un IMM apelează la un specialist PR, precum și alte topuri care vor fi prezentate în ediții viitoare.

Profilul antreprenorului care apelează la PR

Din totalul de 483 respondenți, doar 25% cunoșteau apriori semnificația termenului PR, dintre aceștia, majoritatea, respectiv 75%, fiind administratori ai unor firme din domenii precum educație, servicii de consultanță, și servicii profesionale, cu vârsta între 29 și 40 ani, studii superioare și cunoștințe în domeniul economic.

Își încep ziua aflând cele mai recente informații din mediul politic, economic și social (98%) din mediul online, sunt preocupați de networking (88%), de noile tehnologii (99%) și cred că un specialist în PR eficient este creativ, prompt și adaptabil (96%).

Ce cred administratorii despre specialiștii în PR?

profil antreprenori care apelaza la prCât privește relația dintre firme și specialiști, doar jumătate au apelat cel puțin o dată sau au angajat pe o perioadă de cel puțin 6 luni un specialist PR.

În topul motivelor pentru care firmele nu au apelat la astfel de servicii specializate se află lipsa informațiilor privind existența în Brașov a unor specialiști PR (60%), lipsa informațiilor privind activitatea unui specialist în PR (55%) și faptul că faptul că un astfel de serviciu este considerat costisitor dacă nu vine “la pachet” cu servicii de marketing on-line și off-line (45%).

Din cei care au apelat cel puțin o dată la serviciile unui PR, 98% au fost foarte mulțumiți, 80% păstrând colaborarea și doar 3% intenționând să caute un alt specialist PR în următorul an.

Doar 15% dintre administratorii care au apelat la specialiști declară că aceștia le-au oferit instrumente concrete de evaluare a rezultatelor campaniilor și/sau au realizat cercetări pe bază de chestionar pentru a afla profilul clienților înainte de a demara o campanie de PR.

Top motive pentru a apela la un PR

În topul motivelor pentru care o firmă ar apela la serviciile unui specialist în PR se află: oportunitatea dezvoltării unei imagini pozitive a firmei (82%), nevoia de a răspunde noilor tendințe în comunicare (74%), dezvoltarea relațiilor cu media și influențatorii (43%), avantajele externalizării serviciilor (58%).

top motive pentru a apela la pr

Concluzii parțiale

IMM-urile brașovene apelează prea puțin la serviciile de PR, iar dacă o fac totuși, așteaptă ca rezultat concret o imagine pozitivă a firmei, vizibilitate mai mare, adaptarea la noile tendințe în comunicare și dezvoltarea relației cu media și influențatorii.

Care sunt principalele criterii pe baza cărora o firmă alege un PR, precum și ce factori sunt decisivi în decizia de a alege serviciile unui profesionist sau al altuia, aflăm în articolul următor.

  • lect. univ.dr. ec. Dana Lupșa
  • Owner L.T.D Public Relations
  • dana.lupsa@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate