Cum putem avea un oraş mai liniştit: reducem limita de viteză la 45 km/oră şi turnăm asfalt silenţios

Cum putem avea un oraş mai liniştit: reducem limita de viteză la 45 km/oră şi turnăm asfalt silenţios

aglomeratie trafic brasovEdilii au întocmit o nouă harta de zgomot pentru municipiul Braşpv pentru a vedea unde există depăşiri ale nivelului de decibel admişi, fie din cauza traficului rutier, fie din cauza traficului feroviar sau din cauza activităţilor industriale. Cele mai mari probleme sunt, desigur, în ceea ce priveşte traficul rutier.

Pe timp de zi, cei mai afectaţi braşoveni sunt cei care locuiesc în zona ocolitoarei, strada Hărmanului, pe Calea Feldioa­rei, B-dul 15 Noiembrie, strada 13 Decembrie, Stadionului, Calea Făgăraşului, Mihail Kogălniceanu, Calea Bucureşti, Griviţei, Toamnei, Constantin Dobrogeanu-Gherea, Lun­gă, Alexandru Vlahuţă, Bârsei, Fagu­rului, Fântânii, Aurel Vlaicu, Iuliu Maniu, Nicolae Iorga, Saturn, Mureşe­nilor, Lacurilor, Zizinului, Carpaţilor, Poienelor, Valea Cetăţii, B-dul 15 Noiembrie şi B-dul Gării. În total, peste 3.000 de braşoveni suportă, zilnic, poluarea fonică este la un nivel de peste 70 de decibeli, cât este limita admisă, pe timp de zi.

Zonele unde dormi „cu perna pe cap”

Sunt însă destule zone în Braşov, unde, şi noaptea nu este deloc linişte. În mod normal, pe timp de noapte, nivelul de zgomot nu trebuie să depăşească 60 de decibeli, iar aproape 4.000 de persoane sunt afectate de poluarea fonică din liniştea nopţii. Străzile pe care sunt înregistrate depăşiri sunt cam aceleaşi: ocolitoarea, strada Hărmanului, Calea Feldioarei, 13 Decembrie, Stadionului, Calea Făgăraşului, B-dul Mihail Kogălniceanu, Calea Bucureşti, Griviţei, Toamnei, Constantin Dobrogeanu Gherea, Aurel Vlaicu, B-dul Gării, B-dul 15 Noiembrie, Lungă, Alexandru Vlahuţă, Bârsei, Fagurului, Fântânii, Iuliu Maniu, Nicolae Iorga, Saturn, Mureşenilor, Lacurilor, Zizinului, Carpaţilor, Poienelor şi Valea Cetăţii.

În schimb, alte 1.587 persoane care locuiesc în apropierea magistralei feroviare care traversează Braşovul sunt afectate de huruitul trenurilor, ziua în special cele care locuiesc pe tronsonul dintre Braşov şi Bucureşti.

Soluţia pentru un oraş liniştit: asfaltul silenţios

Reprezentanţii INAR le-au oferi edililor soluţii pentru reducerea zgomotului încă de acum patru ani. Aceştia considerau că una dintre principalele măsurile care trebuie luate pentru reducerea zgomotului este continuare amenajării de sensuri giratorii pe reţele stradale principale, măsură care a şi fost luată de edili, de pe principalele bulevarde dispărând semafoarele.

Cea mai bună soluţie pentru zile şi nopţi liniştite pentru cei care locuiesc în apropiere principalelor artere de circulaţie era turnarea unui covor de asfalt silenţios. La ora actuală, acest material este o necunoscută în România, dar de exemplu, în California este una dintre cele mai folosite metode de construcţie şi în acelaşi timp, o soluţie rentabilă pentru reciclarea cauciucului. Acest tip de asfalt este de fapt fabricat din anvelope uzate şi are proprietăţi superioare celui obişnuit, fiind mai elastic, mai puţin zgomotos şi, mai ales, cu o viaţă mai lungă. Pe un singur tronson de stradă, respectiv pe Calea Bucureşti între Poienelor şi Dârste, a fost utilizat un asemenea material, iar calitatea sa se vede, materialul fiind şi mai rezistent decât bitumul clasic, astfel că nu a fost nevoie de „plombe” pe acest segment de drum.

Limita de viteză a crescut, în loc să scadă

De asemenea, limitarea vitezei la 45 de km/oră pe bulevardele principale şi la 30 de km/oră în Centru este o altă condiţie obligatorie, pentru ca să scăpăm de zgomot, însă, care nu este deloc pe placul şoferilor. Astfel că edilii au decis să mărească limita de viteză la 60 şi chiar 70 de km pe oră, iar efectele se văd pe Hărmanului sau pe Calea Bucureşti, unde nivelul de zgomot a fost depăşit. Pentru protecţia Centrului Istoric cei de la INAR au propus realizarea unei rute de ciruclaţie inelară care să pornească din Livada Poştei, să ajungă la Maternitate, apoi în Piaţa Unirii, pe strada Prundului şi pe urmă pe sub Tâmpa şi pe lângă Magazinul Star să se ajungă în B-dul  15 Noiembrie.

 Să circulăm mai mult cu bicicleta

O altă condiţie pentru a reduce poluarea fonică este ca braşovenii să circule mai mult cu bicicleta. În aceste sens, specialiştii de la INAR propun ca pe fiecare stradă principală să existe câte o pistă, iar în toate zonele din oraş să existe centre de închiriat biciclete, după modelul altor oraşe din Europa. Cel puţin pentru vara aceasta, edilii au propus să interconecteze cele două mari piste din oraş, Saturn – Făget şi Centrul Civic – Strada Lungă, prin marcarea unei noi piste pe 13 Decembrie. Amenajarea de piste pe fiecare stradă principală rămâne, deocamdată, un proiect de viitor.

Pentru a scăpa de zgomotul produs de trenuri cea mia bună soluţie este montarea de panouri fonoabsorbante pe traseul căii ferate ce străbate municipiul.

Loading...
  1. Usor de zis, imposibil de facut. Cel putin partea cu bicicletele – e frumos sa zici „sa circulam cu bicicleta”, dar cum pui in practica? Intreb si eu.

    Reply
  2. Huruitul trenurilor nu ar fi o problema. Claxonatul in schimb e foarte suparator. Inteleg ca in zona celor 2 cimitre din zona Micsunica sa se claxoneze pe timp de ceata, de ex, sau atunci cand unii inconstienti nu pot astepta 3 minute pana trece trenul si o iau la fuga, dar de foarte multe ori, nu e nimeni in zona pe unde se trece, iar mecanicii se gandesc ei sa claxoneze ca asa au ei chef. Unii chiar se mai si saluta claxonand alti mecanici de pe trenuri care vin din sens opus. Sunt multi cretini pe trenuri!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.